Zanim przekażesz komukolwiek kod BLIK upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się oszust
Policjanci ze Strzelina otrzymali kolejne zgłoszenia o dokonaniu oszustw metodą "na BLIK". Tym razem oszust skontaktował się z mieszkanką powiatu strzelińskiego, a w trakcie korespondencji podał się za osobę znajomą i poprosił o wygenerowanie kodu BLIK celem uregulowania nieoczekiwanej płatności w trakcie pobytu na feriach.
Z akt śledztwa wynika, że niczego nie świadoma pokrzywdzona jak po sznurku wykonywała polecenia oszusta. W ten sposób oszust wszedł w posiadanie kodu BLIK, a w wyniku wykonanej operacji bankowej uszczuplił konto pokrzywdzonej o kilkaset złotych.
Jak się chronić?
Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z internetu:
1. pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,
2. pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
3. nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,
4. oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
6. potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze;
7. sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;
8. chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Starszy aspirant Łukasz Porębski
Komenda Powiatowa Policji w Strzelinie