Sądził, że rozmawia z pracownikiem banku – stracił blisko 30 tysięcy złotych
Z akt postępowania wynika, że do mieszkańca powiatu strzelińskiego dodzwonił się „pracownik banku”, który przekazał poszkodowanemu, że przed chwilą nastąpiła nielegalna próba przejęcia jego konta bankowego. Dlatego w celu zablokowania wyprowadzenia pieniędzy z konta bankowego „pracownik banku” zasugerował zainstalowanie na telefonie komórkowym aplikację AnyDesk. Niczego nie świadomy mężczyzna jak po sznurku wykonywał sugestie i polecenia swojego rozmówcy. W ten sposób za pomocą zdalnego pulpitu sprawca przejął kontrolę nad danymi, a następnie wykonał operację bankową. Na domiar złego na pozyskane dane sprawca zaciągnął pożyczkę. Jak ustalono wykonane transakcje na koncie poszkodowanego uszczupliły jego konto o kwotę blisko 30 tysięcy złotych.
Jak nie stać się ofiarą? Zawsze zachowaj czujność, nie działaj pochopnie. Koniecznie upewnij się z kim rozmawiasz, nie daj się zmanipulować. Jeśli zadzwoni do Ciebie ktoś z banku ROZŁĄCZ SIĘ. Skontaktuj się z bankiem, najlepiej osobiście udaj się na placówki bankowej lub natychmiast samodzielnie zadzwoń na infolinię swojego banku (pod numer, który znajdziesz na stronie swojego banku). Jeśli telefon z banku był prawdziwy, to konsultant z infolinii, na którą dzwonisz, będzie wiedział o co chodzi. W podejrzanej sytuacji, dla własnego bezpieczeństwa, przelej część swoich oszczędności na inny rachunek w innym banku, wówczas nie stracisz dostępu do całości swoich środków.
starszy aspirant Łukasz Porębski
Komenda Powiatowa Policji w Strzelinie